Natuurlijke middelen bij ADHD




Visolie natuurlijk middel tegen ADHD

De relatie tussen ADHD en een tekort aan omega-3 vetzuren blijft onduidelijk. Omega-6 en omega-3 vetzuren spelen een centrale rol in de normale ontwikkeling en het functioneren van de hersenen. Dit geldt in het bijzonder voor EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur), beide een onderdeel van omega-3 vetzuren. Zij zijn beide betrokken bij talrijke neurologische processen. “Tekorten aan deze vetzuren, niet alleen tijdens de ontwikkelende fase van de hersenen, maar gedurende het hele leven van een mens, hebben een significante invloed op de hersenen”, aldus onderzoekers van de Leibniz University in Hanover. Een aantal studies hebben een verband gelegd tussen stoornissen bij kinderen (in de ontwikkelende fase van de hersenen) en een onbalans tussen de verhouding omega-6: omega-3 vetzuren.


Een goed voorbeeld daarvan is ADHD (attention-deficit hyperactivity disorder). Hyperactiviteit bij kinderen wordt vaak in verband gebracht met een tekort aan omega-3 vetzuren, in combinatie met een teveel aan omega-6 vetzuren. Deze ‘onevenwichtigheid’ of onbalans kan vervolgens een potentiële risicofactor met zich meebrengen.


Een onderzoek gepubliceerd in Neuropharmacology (2009) toont aan dat de inname van omega-3 vetzuren effect heeft op kinderen met ADHD. In 2009 werd bij 46 adolescente jongens met ADHD-symptomen, door midel van een EEG-scan de invloed van omega-3 vetzuren getest op hun hersenactiviteit. Dit onderzoek toonde aan dat DHA positief werd geassocieerd met “snelle frequentie”-hersenactiveit. Ook EPA (het andere belangrijke onderdeel van omega-3 vetzuren) werd in verband gebracht met de hersenactiviteit (het geheugen). De onderzoekers concluderen dan ook dat “Results support differential associations for DHA and EPA with fast and slow EEG activity respectively. Results support EEG activity as an objective biomarker of neural function associated with long-chain omega-3 fatty acids in ADHD.”


Toch zijn de onderzoekers het er nog steeds niet eens over de invloed van omega-3 vetzuren op ADHD, omdat er dikwijls tegenstrijdige resultaten uit onderzoeken naar voren komen. Zo concluderen onderzoekers van de University of Wollongong (Australië) bijvoorbeeld dat er geen significante correlatie te vinden is tussen de inname van omega-3 vetzuren en ADHD: “No significant correlations were found between fatty acids and ADHD symptoms.” Het lastige van ADHD is ook de 'onmeetbaarheid' van de aandoening aan de hersenen. De hierboven genoemde studie met betrekking tot de EEG-scans (waarop de hersenactiviteit gemeten wordt) is daarom uniek in zijn soort.


Onderzoekers van de University of South Australia komen tot de conlusie dat er nog een lange weg te gaan is voordat er definitief een relatie is gelegd tussen de ‘mentale gezondheid’ en in de inname van meervoudige onverzadigde vetzuren ook wel PUFA (polyunsaturated fatty acids): “Further studies assessing PUFA levels and mental status with greater uniformity are required in order to clarify the relationship between LC n-3 PUFA status and mental health”.


Voor meer of verdiepende informatie kunt u de hier onderstaande bronnen raadplegen. Wilt u reageren op dit artikel? Voeg dan een reactie toe onderaan de pagina.



Bronnen:
Milte, C.M., Sinn, N. & Howe P.R. (2009) Polyunsaturated fatty acid status in attention deficit hyperactivity disorder, depression, and Alzheimer's disease: towards an omega-3 index for mental health?, Nutrition Reviews, 2009 Oct;67(10):573-90.

Ng, K.H., Meyer, B.J., Reece, L. & Sinn N. (2009) Dietary PUFA intakes in children with attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms, British Journal of Nutrition, 2009 Jul 27:1-7.

Schuchardt, J.P., Huss, M., Stauss-Grabo, M. & Hahn A. (2009) Significance of long-chain polyunsaturated fatty acids (PUFAs) for the development and behaviour of children, European Journal of Pediatrics, 2009 Aug 12.

Sumich, A., Matsudaira, T., Gow, R.V., Ibrahimovic, A., Ghebremeskel, K., Crawford, M. & Taylor E. (2009) Resting state electroencephalographic correlates with red cell long-chain fatty acids, memory performance and age in adolescent boys with attention deficit hyperactivity disorder, Neuropharmacology, 2009 Dec;57(7-8):708-14.