Natuurlijke middelen tegen astma




Visolie natuurlijk middel tegen astma

Klinisch onderzoek heeft aangetoond dat omega-3 vetzuren astmatische klachten kunnen verminderen. Er kwam wereldwijde aandacht voor omega-3 vetzuren toen de twee Deense wetenschappers Bang en Dyerberg in de jaren '70 ontdekten dat de Groenlandse Eskimo's (ookwel Inuit genaamd) een veel lager percentage hart- en vaatziekten kennen dan de Deense populatie. Het merkwaardige aan deze constatering betreft het feit dat beide bevolkingsgroepen een evenhoog vet gehalte in hun dagelijkse voedsel naar binnen krijgen. Het verschil zat hem echter in het soort vet dat werd ingenomen. Het dieet van de Inuit betreft een hoog vetpercentage afkomstig van vis en zeevoedsel (ookwel omega-3 vetzuren), terwijl het dieet van de Deense populatie voornamelijk een hoog percentage omega-6 vetzuren betreft! Sindsdien is er zeer veel onderzoek gedaan naar omega-3 vetzuren, en haar beide bestandsdelen EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur).


Inmiddels is duidelijk dat omega-3 vetzuren niet alleen een goede bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten, maar tegen een veelheid aan gedrags- en gezondheidsproblemen. Klinisch onderzoek in Japan toont aan dat omega-3 vetzuren mogelijk de chronische ontsteking van de bronchiën (het belangrijkste symptoom van astma) kan verminderen. Daarnaast toont het onderzoek aan dat omega-3 vetzuren de longfunctie van patiënten met astma significant kan verbeteren. Omega-6 vetzuren hebben echter het tegenovergestelde effect: zij zijn geneigd om de ontsteking te doen verergeren. In een kleinschalig dubbelblind onderzoek werden 29 kinderen met astma voor 10 maanden lang gevolgd. De patiënten die de visolie supplementen (verrijkt met EPA en DHA) innamen toonden verbeteringen in hun symptomen, terwijl de placebo-groep geen verandering doormaakte.


In een onderzoek van Broughton, Johnson, Pace, Liebman & Kleppinger uit 1997 wordt de conclusie getrokken dat: “Asthma may respond to dietary modification, thereby reducing the need for pharmacologic agents”. Astma reageert op diëtaire aanpassingen, aldus dit onderzoek. De voeding speelt dus een belangrijke rol bij astma. Aanvullend onderzoek is hier gewenst.


Voor meer of verdiepende informatie kunt u de hier onderstaande bronnen raadplegen. Wilt u reageren op dit artikel? Voeg dan een reactie toe onderaan de pagina.



Bronnen:
Broughton, K.S., Johnson, C.s., Place, B.K., Liebman, M. & Kleppinger, K.M. (1997) Reduced asthma symptoms with n-3 fatty acid ingestion are related to 5-series leukotriene production, American Journal of Clinical Nutrition, 65(4): 1011-7.

Dry, J., Vincent, D. (1991) Effect of a Fish Oil Diet on Asthma: Results of a 1-Year Double-Blind Study, International Archives of Allergy and Immunology, 95: 156-157.

Nagakura, T., Matsuda, S., Shichijyo, K., Sugimoto, H. & Hata, K. (2000) Dietary supplementation with fish oil rich in omega-3 polyunsaturated fatty acids in children with bronchial asthma, European Respiratory Journal, 16: 861-865.

Okamoto, M. Misunobu, F., Ashida, K., et al.(2000) Effects of dietary supplementation with n-3 fatty acids compared with n-6 fatty acids on bronchial asthma, Int Med., 36(2): 107-111.