Natuurlijk middel voor een bescherming van de huid
Het eten van chocola kan de huid beschermen tegen UV-straling
“Het eten van chocola kan de huid beschermen tegen UV-straling”, zo schreven de onderzoekers Williams,
Tamburic en Lally (2009) in het wetenschappelijk tijdschrift The Journal of Cosmetic Dermatology.
Volgens de onderzoekers zijn verse cacaobonen rijk aan zogenoemde “flavanols”, een stof waarvan de
werking op de huid in dit onderzoek onderzocht werd. Flavanols zijn stoffen met een hele hoge antioxidatief
vermogen. Jammer genoeg gaat veel van de antioxidatieve werking van flavanolen verloren tijdens het
huidige productieproces. De onderzoekers waren hierdoor genoodzaakt om een speciaal soort chocolade
te produceren waarbij de flavanolen behouden blijven.
Aan het onderzoek deden in totaal 30 mensen mee. Er werd een gerandomiseerd dubbelblind onderzoek uitgevoerd waarbij 15 personen de speciaal geproduceerde chocoladesoort kregen (met hoge flavanolwaardes) en 15 personen een standaard donkere chocoladesoort kregen (met lage flavanolwaardes). Gedurende drie maanden werden de proefpersonen gevolgd, waarbij de dagelijkse chocoladeconsumptie circa 20 gram per dag bedroeg.
De studie toonde aan dat het regelmatig consumeren van chocolade die rijk is aan flavanolen, de huid significant beschermt tegen schadelijke UV-straling. “Our study demonstrated that regular consumption of a chocolate rich in flavanols confers significant photoprotection and can thus be effective at protecting human skin from harmful UV effects.”, aldus de onderzoekers. De conventionele chocolade (met lage flavanolwaardes) heeft geen beschermende werking voor de huid.
Voor meer of verdiepende informatie kunt u de hier onderstaande bronnen raadplegen. Wilt u reageren op dit artikel? Voeg dan een reactie toe onderaan de pagina.