Natuurlijke middelen ter preventie van diabetes




Laurier natuurlijk middel ter preventie of behandeling van diabetes

Laurier natuurlijk middel ter preventie of behandeling van diabetes. In het vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift 'The Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition' van januari 2009 is een artikel gepubliceerd dat ingaat op de positieve werking van Laurier (Laurus nobilis) op type 2 diabetes. Het onderzoek toonde aan dat het consumeren van 1, 2 of 3 gram Laurier (in het Engels Bay Leaves) per dag het risico op diabetes significant vermindert.


Het doel van de studie was om vast te stellen of het blad van de laurierboom een belangrijke positieve functie heeft bij het voorkomen dan wel verminderen van type 2 diabetes. Al eerder was in vitro (in een reageerbuis) aangetoond dat het blad van de laurierboom de werking van insuline significant verbeterde, maar nog nooit was het op mensen uitgetest. Met deze studie is daar verandering ingekomen.


In total werden 40 mensen met type 2 diabetes ingedeeld in 4 groepen. Deze groepen kregen of capsules met daarin 1, 2 of 3 gram laurierblad of een placebo (voor de controlegroep). Het onderzoek toonde aan dat na 30 dagen alle drie de groepen die laurierblad kregen een significante daling van serum glucose doormaakte (variërend van 21 tot 26 procent). Het totale cholesterol verminderde 20 tot 24 procent, waarbij er grote dalingen waren in LDL-cholesterol (het ‘slechte’ of ongunstige cholesterol). HDL-cholesterol (het ‘goede’ of gunstige cholesterol) steeg met tussen de 20 en 29 procent. In de placebo-groep werden geen significante veranderingen gemeten.


De onderzoekers concluderen dan ook: “This study demonstrates that consumption of bay leaves, 1 to 3 g/d for 30 days, decreases risk factors for diabetes and cardiovascular diseases and suggests that bay leaves may be beneficial for people with type 2 diabetes.” De studie heeft aangetoond dat de consumptie van 1 tot 3 gram laurierblad per dag voor 30 dagen, het risico op diabetes en hart- en vaatziekten significant vermindert. Dit suggereert dat een gematigde dagelijkse consumptie van laurierblad voordelig kan zijn voor mensen met type 2 diabetes.


Voor meer of verdiepende informatie raden wij u aan de hier onderstaande bronnen te raadplegen. Wilt u reageren op dit artikel? Voeg dan een reactie toe onderaan deze pagina, of stuur een e-mail naar info@natuurlijkmiddel.nl.



Bronnen:
Khan, A., Zaman, G. & Anderson, R.A. (2009) Bay leaves improve glucose and lipid profile of people with type 2 diabetes, Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition, 2009 Jan;44(1):52-6. Epub 2008 Dec 27.



De asperge verbetert de werking van insuline significant, waardoor schommelingen in je bloedsuikerniveau voorkomen worden en op de lange termijn de kans op diabetes vermindert.

De asperge verbetert de werking van insuline significant, waardoor schommelingen in je bloedsuikerniveau voorkomen worden. Diabetes (officieel diabetes mellitus) is een uiterst complexe ziekte waarbij het lichaam de bloedsuikerspiegel niet zelf in evenwicht kan houden. Normaal regelt het lichaam de bloedsuikerspiegel uiterst nauwkeurig, met het hormoon insuline. Mensen met diabetes maken zelf geen insuline meer, of hun lichaam reageert niet meer voldoende op insuline. Dit hangt allemaal af van de soort diabetes die iemand heeft. Wanneer insuline zijn werk niet kan doen, loopt de bloedsuikerspiegel veel te hoog op. Wanneer er voor langere tijd veel suiker in het bloed zit, is dat erg schadelijk voor alle delen van het lichaam. De ziekte breidt zich in een sneltreinvaart uit over de wereld. De asperge kan wellicht een belangrijke rol spelen om de ziekte een halt toe te roepen.


Hogere plantensoorten zoals de Asperge (Asparagus Adscendens) bieden namelijk veelbelovende therapeutische mogelijkheden in de strijd tegen diabetes. In een onderzoek, uitgevoerd door de University of Ulster (Northern Ireland), werd aangetoond dat de asperge de werking van insuline significant verbetert. "The present study has revealed the presence of insulinotropic, insulin-enhancing activity and inhibitory effects on starch digestion in Asparagus adscendens", aldus de onderzoekers.


Mathews, Flatt en Abdel-Wahab (2005) ontdekten dat de asperge de werking van insuline significant verbetert, waardoor schommelingen in je bloedsuikerniveau voorkomen worden en op de lange termijn de kans op diabetes vermindert, zo schreven zij in de British Journal of Nutrition. Ook kidneybonen zitten vol vezels en eiwitten die helpen om je bloedsuikerniveau op peil te houden.


Voor meer of verdiepende informatie kunt u de hier onderstaande bronnen raadplegen.



Bronnen:
Mathews, J.N., Flatt, P.R. & Abdel-Wahab, Y.H. (2006) Asparagus adscendens (Shweta musali) stimulates insulin secretion, insulin action and inhibits starch digestion, British Journal of Nutrition, 95: 576-581.



Leefstijl en het diabetes dieet

Onderzoekers uit Canada kwamen tot de conclusie dat een intensief dieet in combinatie met voldoende lichamelijke inspanning, de voortgang van diabetes significant zou kunnen vertragen. Door het wereldwijd stijgende percentage mensen met type 2 diabetes, wordt de ziekte nu gezien als een belangrijk gezondheidsprobleem. Dit stijgende percentage wordt onder meer veroorzaakt door het groeiende aantal mensen met overgewicht. Bij circa 24 procent van de Amerikanen is op dit moment sprake van overgewicht, wat een risicofactor is voor zowel type 2 diabetes als cardiovasculaire ziekte. De diabetesepidemie wordt veelal geassocieerd met veranderingen in de levenstijl van mensen: een verhoogde energieopname, veranderingen in de dieetsamenstelling, een significante vermindering van fysieke activiteit en een vergaande ontwikkeling van overgewicht en zwaarlijvigheid..


Een aantal studies tonen aan dat zowel een zwaar programma van een levensstijlwijziging als farmacologische acties de voortgang van diabetes kunnen vertragen of zelfs verhinderen. Onderzoekers uit Canada kwamen tot de conclusie dat het volgen van een intensief dieet in combinatie met voldoende lichamelijke inspanning en (overtollig) gewichtsverlies, de voortgang van diabetes significant zou kunnen vertragen: “The Diabetes Prevention Study (DPS) and the Diabetes Prevention Program (DPP) convincingly showed that an intensive lifestyle modification program is highly effective in decreasing the risk of diabetes”, aldus de onderzoekers. Een groot deel van de beschikbare studies (zie onderstaande literatuurlijst) toont aan dat er zeker een halt toegeroepen kan worden aan de wereldwijde verspreiding van diabetes mellitus. De resultaten van deze studies zijn echter wel verkregen in combinatie met farmaceutische middelen.


De rest van dit artikel zal voornamelijk de eerdergenoemde ‘levensstijlveranderingen’ behandelen. Allereerst het diabetes dieet: het diabetes dieet is een zorgvuldig samengesteld dieet dat rekening houdt met de meeste aspecten van diabetes. De basis van het diabetes dieet bestaat uit gezonde voeding. Concreet betekent het diabetes dieet dat men moet zorgen voor:
- Regelmaat: eet elke dag drie maaltijden en een aantal maal een tussendoortje. Het regelmatig consumeren van koolhydraten helpt om schommelingen in de bloedglucosespiegel te voorkomen.

- Het vermijden van verzadigd vet (bijvoorbeeld roomboter, (vol)vette kaas, volle melk en melkproducten en vet(te) vlees(waren). Harde margarinesoorten, harde bak- en braadproducten en kant en klaar gekochte snacks zijn eveneens rijk aan verzadigd vet).

- Onverzadigde vetten mogen wel geconsumeerd worden (onverzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in vette vis (omega 3), noten en zaden (zonnebloem- en pijnboompitten) en in alle soorten oliën).

- Een gezond gewicht. Het diabetes dieet is er ook op gericht om het lichaamsgewicht op peil te houden. Dit heeft namelijk een gunstig effect op de bloedglucose (en het helpt bovendien om hart- en vaatziekten te voorkomen).

- Wees matig met suiker: dit helpt mee om op gewicht te blijven.

- Neem niet meer dan twee glazen alcohol per dag. Alcohol kan het bloedglucosegehalte namelijk ontregelen.

- Zorg voor voldoende voedingsvezels (maak hier zo mogelijk ruim gebruik van). Vezels uit fruit, groente en peulvruchten hebben een gunstige werking op zowel de bloedglucose als het cholesterolgehalte van het bloed.

- Niet te veel cholesterolrijke levensmiddelen.


Andere leefstijladviezen zijn onder meer: - rook niet
- voorkom zo mogelijk overgewicht (een aantal kilo’s eraf kan al een verbetering van het bloedglucosegehalte betekenen). Het voedingscentrum biedt u de mogelijkheid om eenvoudig uw Body Mass Index te berekenen.
- zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Beweging heeft namelijk een gunstig effect op de insulinewerking en op de verbetering van de bloeddruk.


Voor meer of verdiepende informatie kunt u de hier onderstaande bronnen raadplegen. Wilt u reageren op dit artikel? Voeg dan een reactie toe onderaan de pagina.



Bronnen:
Chiasson, J.L., Brindisi, M.C. & Rabasa-Lhoret, R. (2005) The prevention of type 2 diabetes: what is the evidence?, Minerva Endocrinologica, 2005 Sep;30(3):179-91.

Horton, E.S. (2009) Effects of Lifestyle Changes to Reduce Risks of Diabetes and Associated Cardiovascular Risks: Results from Large Scale Efficacy Trials, Obesity (Silver Spring), 2009 Dec;17(n3s):S43-S48.

Pan, C.Y. (2007) Reducing the risk of type 2 diabetes: early identification of high-risk individuals and treatment with acarbose, Current Diabetes Reviews, 2007 May;3(2):141-8.

Ratner, R., Goldberg, R., Haffner, S., Marcovina, S., Orchard, T., Fowler, S., Temprosa M; Diabetes Prevention Program Research Group (2005) Impact of intensive lifestyle and metformin therapy on cardiovascular disease risk factors in the diabetes prevention program, Diabetes Care, 2005 Apr;28(4):888-94.