Natuurlijke middelen - Grapefruit
Grapefruit helpt om sneller te kunnen afvallen
“Wanneer je vooraf aan elke maaltijd een halve grapefruit eet verlies je sneller gewicht”,
aldus een onderzoek van Fujioka, Greenway, Sheard & Ying gepubliceerd in The Journal
of Medicinal Food. Een stof in deze vrucht zorg er voor dat je bloedsuikerspiegel lager blijft
gedurende en na een maaltijd. Je lichaam is dan beter in staat om de energie (calorieën) uit
de maaltijd te gebruiken, in plaats van deze om te zetten in vet.
Het dubbelblinde en gerandomiseerde onderzoek waaruit dit blijkt is gehouden onder 91 mannen en vrouwen met obesitas. Zij werden willekeurig ingedeeld in 4 groepen, waarbij de eerste groep grapefruitsap in combinatie met appelsap kreeg en placebo capsules vooraf aan de maaltijd, de tweede groep kreeg puur grapefruitsap in combinatie met placebo capsules, de derde groep kreeg een halve verse grapefruit voor iedere maaltijd en de vierde groep kreeg alleen placebo voor de maaltijd. Gedurende 12 weken werden alle groepen onderzocht.
Na 12 weken had de halve verse grapefruit groep 1.6 kg verloren, de grapefruitsap groep had 1.5 kg verloren, de grapefruit capsule groep had 1.1 kg verloren en de placebogroep had 0.3 kg verloren. Uit deze resultaten blijkt dat de verse grapefruit groep significant meer gewicht verloren is dan de placebogroep.
De conclusie van de onderzoekers luidt dan ook: “Half of a fresh grapefruit eaten before meals was associated with significant weight loss. In metabolic syndrome patients the effect was also seen with grapefruit products. Insulin resistance was improved with fresh grapefruit.” Het mechanisme van de verse grapefruit achter dit effect is nog niet duidelijk. Er wordt gesuggereerd dat een stof in deze vrucht ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel lager blijft gedurende en na een maaltijd. Je lichaam is dan beter in staat om de energie (calorieën) uit de maaltijd te gebruiken, in plaats van deze om te zetten in vet. De onderzoekers stellen verder: “it would appear reasonable to include grapefruit in a weight reduction diet.”
Mocht je grapefruits erg lekker vinden, dan is dit zeker het proberen waard. Voor meer of verdiepende informatie raden wij u aan de hier onderstaande bronnen te raadplegen. Wilt u reageren op dit artikel? Voeg dan een reactie toe onderaan de pagina.
Bronnen:
Fujioka, K., Greenway, F., Sheard, J. & Ying, Y. (2006) The effects of grapefruit on weight and insulin resistance: relationship to the metabolic syndrome, Journal of Medicinal Food, 2006 Spring;9(1):49-54.
Gorinstein, S., Caspi, A., Libman, I., Lerner, H.T., Huang, D., Leontowicz, H., Leontowicz, M., Tashma, Z., Katrich, E., Feng, S. & Trakhtenberg, S. (2006) Red grapefruit positively influences serum triglyceride level in patients suffering from coronary atherosclerosis: studies in vitro and in humans, Journal of Agricultural and Food Chemistry, 2006 Mar 8;54(5):1887-92.